In een periode van zestien jaar werden ruim een miljoen van deze auto's geproduceerd. Verkozen tot Auto van het Jaar in 1975, het was ook de auto bij uitstek van Franse presidenten en rallyrijders. Als erfgenaam van de DS zijn het comfort en de voorbeeldige wegligging nu terug te vinden in de Citroën C5 X.
Ontworpen in 1974 ter vervanging van de DS, die zelf de Traction opvolgde, wordt de CX vandaag de dag nog steeds herinnerd als het grote Citroën-embleem van de jaren zeventig en tachtig. Net als zijn twee prestigieuze voorgangers profiteert hij van talrijke technische innovaties die hem gedurende zijn zeventienjarige carrière uitzonderlijke kwaliteiten hebben gegeven en hem ook in 2024 nog steeds onderscheiden. De unieke styling geeft hem een elegante, laaghangende, aerodynamische identiteit die direct herkenbaar. De CX werd in de zomer van 1989 vervangen door de XM, die in mei vorig jaar werd gelanceerd. De stationwagenversies werden echter tot de zomer van 1991 geproduceerd.
De CX, die het meeste uit de vooruitgang haalt
De CX werd officieel gelanceerd op 26 augustus 1974, precies twee maanden na de aankondiging van de fusie tussen Automobiles Citroën en Automobiles Peugeot. De tweeëntwintig CX 2000's en CX 2200's die in juli aan de pers in Zweden werden gepresenteerd, maakten een opmerkelijke terugkeer naar Parijs, naar de Citroën-winkel aan de Avenue des Champs-Elysées, als onderdeel van een 3.400 kilometer lange, zes -daagse tour genaamd de Raid Arctique 1974. Aan het stuur zaten tweeëntwintig jongeren die een jaar eerder in een 2CV aan de Raid Afrique 1973 hadden deelgenomen.
De CX 2000, gelanceerd op 28 augustus 1974, trok veel aandacht op de Autosalon van Parijs in oktober daaropvolgend. Als ster op de Citroën-stand werd hij meteen herkend als een innovatieve auto. Van zijn voorgangers nam hij de voorwielaandrijving, de hydropneumatische ophanging en de tweecircuits hogedruk bekrachtigde schijfremmen over die nu geassocieerd worden met het imago van Citroën. Maar de nieuwkomer beschikt ook over een aantal originele innovaties. De dwarsgeplaatste viercilindermotor is in de vooroverbouw geplaatst en naar voren gekanteld om de gewichtsverdeling en de wegligging verder te optimaliseren. Voor uitstekend comfort is de monocoque-carrosserie verbonden met een asframe door zestien elastische schakels die geluid en trillingen van de voor- en achteras, maar ook van de motor en versnellingsbak filteren.
Esthetisch gezien is, naast de bijzonder aerodynamische lijnen, zoals onderstreept door de naam CX, de gehele interieurindeling het onderwerp geweest van een zeer gedetailleerde studie. Het meest emblematische kenmerk is ongetwijfeld het beroemde maanvormige instrumentenpaneel, dat als een bijzonder schip op het dashboard zit. Ergonomie en passieve veiligheid zijn niet vergeten. Allereerst zijn alle gebruikelijke bedieningselementen die essentieel zijn voor het rijden, zoals de koplampen, richtingaanwijzers, ruitenwisser en claxon, met uw vingertoppen bereikbaar, zonder dat uw handen ooit het stuur verlaten. Alle bekledings- en interieurcomponenten hebben geen agressieve uitsteeksels en de materialen zijn ontworpen om net zo slijtvast te zijn als de organen van het menselijk lichaam. Een andere innovatie in 1974 waren de oprolbare veiligheidsgordels vooraan.
Zijn vele kwaliteiten bleven uiteraard niet onopgemerkt en op 29 januari 1975 werd hij door de Europese autopers bekroond met de Auto van het Jaar-trofee van 1975, ruim vóór de Volkswagen Golf, Audi 50, Fiat 131 en Volvo 200. Vanaf juli 1975 Ook kreeg de CX het bekende Diravi servogestuurde stuursysteem van de SM. Dit nieuwe type stuurbekrachtiging, met zijn snelheidsafhankelijke hardheid, zorgde voor een uitzonderlijke besturing onder alle omstandigheden, of het nu droog, nat of besneeuwd was, en bij alle snelheden. In eerste instantie verkrijgbaar als optie, maar later standaard op het hele assortiment.
Voortdurende innovatie
Door de jaren heen is de CX ook blijven evolueren, met innovaties en technische oplossingen die een halve eeuw later voor het grootste deel de norm zijn geworden. Deze omvatten bijvoorbeeld:
- 1975: airconditioning, elektrische ramen op alle vier de deuren, twee intern bedienbare buitenspiegels, mistachterlichten;
- 1976: een semi-automatische versnellingsbak;
- 1977: een benzine-injectiemotor, vijfversnellingsbak, elektrisch schuifdak, mistlampen, elektronische ontsteking met transistors en lichtmetalen velgen;
- 1978: veiligheidsgordels op de achterbank en automatische elektromagnetische deursloten;
- 1979: een elektrische oliepeilstok op het dashboard;
- 1980: een in de ruitenwisser geïntegreerd ruitensproeisysteem, een brandstofverbruiksbesparing en een automatische versnellingsbak;
- 1981: laagprofielbanden en cruisecontrol;
- 1982: een centrale vergrendeling met kofferdeur en tankvulklep;
- 1983: een dieselmotor met turbocompressor en automatische regeling van de cabinetemperatuur;
- 1984: een benzine-injectiemotor met turbocompressor;
- 1985: remmen met antiblokkeerremsysteem (ABS), een ijsdetector, een defecte gloeilampindicator, een deur-opensignaal, elektrisch bedienbare verwarmde buitenspiegels met getint glas, een geluidssignaal als de lichten aan zijn en centraal vergrendeling via infraroodafstandsbediening met gesynchroniseerde activering van de interieurontsteking;
- 1986: een automatische achterruitverwarming;
- 1987: een dieselmotor met turbocompressor, lucht-lucht-warmtewisselaar en een gecodeerde startonderbreker;
CX in cijfers
Alle modellen samen genomen werden er tussen 1974 en 1991 in totaal 1.042.460 CX’s geproduceerd. Dit cijfer kan worden opgesplitst in 913.375 sedans, waaronder 29.380 lange versies, van 1974 tot 1989, en 129.085 stationwagens, waaronder de 900 Enterprise, van 1976 tot 1991.
C5 X een waardige erfgenaam
Hoewel de CX tientallen jaren gescheiden is, vindt hij nu een waardige erfgenaam in de C5 X, die dezelfde gedurfde styling en hoge ambities deelt op het gebied van comfort en technologie. De CX werd in 1974 geprezen vanwege zijn innovatieve aerodynamische ontwerp, gekenmerkt door vloeiende lijnen en een laag profiel. De gestroomlijnde C5 X combineert de elegantie van een sedan, de dynamiek en bruikbaarheid van een stationwagen met de bescherming en robuustheid van een SUV. Beide modellen leggen de nadruk op comfort, een centraal element van de identiteit van Citroën. De CX stond bekend om zijn hydropneumatische vering, die zorgde voor een soepele, vloeiende rit, zelfs op de ruigste wegen. De C5 X zet deze traditie voort met een hydraulische vering met dubbele stop die het ‘magische tapijt’-effect reproduceert dat Citroën zo dierbaar is. Compleet met Citroën Advanced Comfort-stoelen en optimale akoestische behandeling, is de C5 X een echte cocon die u uitnodigt om in alle rust te reizen. Ten slotte introduceerde de CX voor zijn tijd een aantal innovaties, zoals de servogestuurde besturing "Diravi" en een op de bestuurder gericht instrumentenpaneel. De C5 X gaat in deze lijn verder en biedt moderne technologieën zoals een head-updisplay, geavanceerde rijhulpmiddelen en moderne connectiviteitsfuncties om het dagelijkse rijden te vereenvoudigen. Deze overeenkomsten laten zien hoe Citroën de continuïteit in zijn waarden en benadering van de auto-ervaring heeft behouden.