- De C3 Aircross is volledig opnieuw uitgevonden: nieuw technisch platform, robuuste en assertieve SUV-stijl, plus de nieuwe stylingtaal van Citroën.
- Verbeterd comfort aan boord: Citroën Advanced Comfort-ophanging, C-Zen Lounge-architectuur met Head-Up Display met infotainment- en connectiviteitssystemen van de nieuwste generatie, plus al het andere dat u van deze categorie verwacht.
- Langere carrosserie: met een lengte van 4,39 m biedt hij zowel rijcomfort als een royale passagiersruimte. De C3 Aircross was al een maatstaf voor de ruimte op zitrij 2 in de versie met 5 zitplaatsen en biedt nu maximaal 7 zitplaatsen – een primeur in dit segment!
- Een voertuig dat aan elke behoefte voldoet: de geheel nieuwe C3 Aircross biedt voor het eerst een praktische hybride 136-versie, naast een deugdzame volledig elektrische versie (op de versies met 5 zitplaatsen) en een toegankelijke benzineversie.
- Verkrijgbaar vanaf € 18.690 in benzine, € 24.490 in hybride en € 26.690 in elektrisch, bestellingen voor de nieuwe C3 Aircross worden geleidelijk geopend in Europa.
In een radicale verandering in de manier waarop Citroën de markt voor compacte SUV’s benadert, heeft Citroën de C3 Aircross volledig opnieuw uitgevonden. In zijn Europese variant deelt dit gloednieuwe model het Smart Car-platform met de recente C3, waardoor hij tegen een zeer aantrekkelijke prijs kan worden gepositioneerd; Andere gemeenschappelijke kenmerken zijn de nieuwe merkidentiteit en dezelfde formele taal, zowel binnen als buiten. Als echte SUV biedt hij bescherming, robuustheid, gemakkelijke toegang en een gevoel van veiligheid, samen met een assertieve, gespierde en moderne styling. Het formaat en de afmetingen van de geheel nieuwe C3 zijn samen met de nieuwe positionering veranderd. Met een lengte van 4,39 meter biedt de 5-zitsversie de beste binnenruimte in zijn segment in rij 2. Daarnaast biedt Citroën ook een gloednieuwe 7-zitter aan, een primeur voor het segment: ontworpen met dezelfde proporties, biedt een ongeëvenaarde gebruiksflexibiliteit en blijft tegelijkertijd compact en wendbaar.
De geheel nieuwe C3 Aircross is ruim en goed uitgerust en biedt gemakkelijk en comfortabel dagelijks rijden, zowel in de stad als op de weg. Citroën heeft altijd aandacht voor de verwachtingen van de klant op het gebied van comfort, ruimte en gebruiksgemak. Daarom beschikt de geheel nieuwe C3 Aircross over het C-Zen-Lounge®-concept met Head-Up Display en een kleiner stuurwiel, en nieuwe Citroën Advanced Comfort®-stoelen die opnieuw zijn ontworpen voor optimale ondersteuning. Het rijcomfort is verbeterd dankzij de toepassing van de Citroën Advanced Comfort®-ophanging met dubbele progressieve hydraulische bumpstops – voor het eerst en op alle versies. En voor meer gemoedsrust biedt de C3 Aircross alle rijassistentietechnologieën die u in dit segment mag verwachten, samen met een infotainmentsysteem van de nieuwste generatie met een 10,25-inch touchscreen.
Naast een benzinemotor zal de geheel nieuwe C3 Aircross op twee manieren geëlektrificeerd worden: een hybride 48V-aandrijflijn van 136 pk en een volledig elektrische versie. Met een actieradius van meer dan 300 km (certificering in aanvraag) maakt de elektrische versie het dagelijks leven een stuk eenvoudiger: hij kan in slechts 26 minuten van 20% naar 80% worden opgeladen en maakt gebruik van de ë-ROUTES-applicatie – een reisplanner die zich aanpast aan veranderingen op de weg in realtime. In 2025 zal een versie met een actieradius van ruim 400 km beschikbaar zijn.
Na de C3 opnieuw uit te vinden, doet Citroën het opnieuw met de geheel nieuwe C3 Aircross: een gezins-SUV-concept, perfect voor actieve mensen die op zoek zijn naar modulariteit en robuustheid. Het zal in Europa worden geproduceerd in de Trnava-fabriek. De C3 Aircross is nu te bestellen en maakt elektrische mobiliteit betaalbaar vanaf € 26.690, en geeft toegang tot elektrificatie vanaf € 24.490 met de Hybrid 136-versie, hij is verkrijgbaar vanaf € 18.690
1 - EEN FAMILIE-SUV MET KRACHTIG EN ROBUUST ONTWERPMet een lengte van 4,39 meter combineert de geheel nieuwe C3 Aircross nieuwe proporties met een nieuwe houding. Het exterieurdesign straalt kracht en kracht uit in SUV-stijl. De nieuwe houding is assertiever, gespierder en robuuster – met een meer rechtopstaande stijl en scherpere hoeken. De geheel nieuwe C3 Aircross past de nieuwe vormentaal van Citroën toe op de SUV.
“Vanaf het begin van het project wilden we de positie van de C3 Aircross in de wereld van SUV’s versterken. We kozen voor een robuust en assertief ontwerp, met een styling die spierkracht en kracht toevoegt. Met ruim 20 cm bodemvrijheid, een verhoogd rijgedrag positie en subtiele lichtspelingen in zijn ontwerp, zet de geheel nieuwe C3 Aircross de volgende stap en wordt een echte SUV.” Boris Reinmoller, projectmanager C3 Aircross-ontwerp.
Een nieuwe interpretatie van de nieuwe visuele identiteit van CitroënMet een assertief, grafisch ontwerp ondersteund door brede dashboards is de geheel nieuwe C3 Aircross een echte SUV. De voorkant is voorzien van verticale kleurclips die klanten naar believen kunnen verwisselen. Het front-endontwerp omvat het nieuwe logo dat in 2021 op de Oli-conceptauto werd onthuld en onlangs werd overgenomen door de ë-C3- en C3-sedans. Het koplampontwerp verwijst naar de nieuwe driepuntslichtsignatuur die op de Oli werd geïntroduceerd. Het SUV-gevoel komt luid en duidelijk tot uiting in de hoge, horizontale motorkap en de verticale lijnen van de voorkant. Met een breedte van 1,79 meter brengt het ontwerp spierkracht en kracht in de voorvleugels, die de grote wielen van 690 mm bedekken. De wielkastbeschermers zijn geïnspireerd op het vierkant-ronde ontwerpconcept dat werd geïntroduceerd op de ë-C3- en C3-sedans. Subtiele randlijnen verlevendigen de zijkanten van de auto.
Aan de andere kant vertalen die SUV-genen zich in een perfecte balans. Een recht dak en een hoogte van 1,66 m bieden royale ruimte aan boord voor alle passagiers. Meer dan 200 mm bodemvrijheid biedt meer bescherming en gemakkelijke toegang, samen met een hogere en veiligere rijpositie. De lange achterruit – zonder deflector – zorgt voor veel licht aan boord, en de achterkant is voorzien van een aanpasbare kleurclip, die lijkt op die op de bumper. De achtervleugel reproduceert het gespierde gevoel van de voorkant en introduceert de kenmerkende achterlichten. De verlichting zet het stijlthema voort dat werd geïntroduceerd op het Oli-concept en de ë-C3- en C3-sedans, terwijl het achterste zijpaneel het robuuste uiterlijk van de C3 Aircross versterkt. De bitonafwerking – standaard verkrijgbaar op het Max-niveau in wit of zwart – maakt maatwerk eenvoudig; de continuïteit tussen de derde zijruit en de achterklep versterkt de onafhankelijkheid van het dak. De brede achterklep, die dezelfde zwarte band en hetzelfde nieuwe logo heeft als de voorkant van de auto, heeft een opengewerkt ontwerp met een lage laaddrempel, voor gemakkelijke toegang tot de kofferbak.
“De geheel nieuwe C3 Aircross is volwassener en zijn proporties zijn die van een echte SUV, met een zeer horizontale motorkap en een zeer uitgesproken verticale voorkant. De proporties zijn in balans, met perfecte controle over de overhangen en een silhouet dat zijn kracht We hebben gespeeld met rijke secties en – bovenal – we hebben vermeden een zielloze, verbeterde stationwagen te ontwerpen.
2 - EEN RUIME COMPACTE SUV MET PLAATS VOOR TOT 7 ZITPLAATSENNieuwe afmetingen voor meer ruimte en gebruiksgemakMet een lengte van slechts 4,39 m rijdt de C3 Aircross als een droom. De wielbasis van 2,67 m biedt maximale ruimte aan boord: de 5-zitsversie biedt recordruimte op rij 2 en een bagageruimte van 460 liter. Voor klanten die op zoek zijn naar nog meer veelzijdigheid is de C3 Aircross ook verkrijgbaar in een superfunctionele versie met 7 zitplaatsen.
De geheel nieuwe C3 Aircross is verkrijgbaar in versies met 5 en 7 zitplaatsen, met identieke carrosserievormen en buitenafmetingen, waardoor klanten de versie kunnen kiezen die past bij hun behoeften en wensen. De wielbasis van 2,67 m – de meest royale in zijn categorie – zorgt voor een ongekende lengte van de achterdeuren, waardoor uitstekende toegang wordt geboden tot rij 2 voor de versie met 5 zitplaatsen en rij 3 voor de versie met 7 zitplaatsen.
“De nieuwe Citroën C3 Aircross is ontworpen om plaats te bieden aan zeven personen aan boord. En als je een silhouet ontwerpt dat ruim genoeg is voor zeven personen, stuw je de versie met vijf zitplaatsen onvermijdelijk naar de top van de categorie wat betreft ruimte op de tweede rij en opstartvolume".
Thierry Blanchard, productprojectmanager C3 Aircross.
De 7-zitsversie: slim en veelzijdigCitroën biedt een ongekende 7-zitsversie aan van de geheel nieuwe C3 Aircross. Het ontwerp van het achterste zijpaneel creëert een dynamische, verticale achtersteven, die voldoende ruimte biedt voor de passagiers op de derde rij. Een grote achterdeur en de gemakkelijk kantelbare rugleuningen van zitrij 2 (40/60) vergemakkelijken de toegang tot deze derde zitrij, die is voorzien van twee comfortabele en uitschuifbare extra stoelen. Ze zijn beschikbaar wanneer dat nodig is en bestaan uit een zitting en twee rugleuningen die 50/50 kunnen worden neergeklapt, waardoor een vlak laadoppervlak ontstaat wanneer ze niet zijn uitgeklapt.
In de versie met zeven zitplaatsen biedt de C3 Aircross dezelfde knie-tot-knielengte in zitrij 2 als de C3 sedan, een elleboogbreedte die 25 mm breder is dan het categoriegemiddelde en een royale hoofdruimte. De ruimte op de derde zitrij is op dezelfde standaard uitgerust als de overige stoelen, met hoofdsteunen, armleuningen, bekerhouders, een USB-aansluiting, een voetenruimte en airconditioning. De nieuwe versie met zeven zitplaatsen van de C3 Aircross brengt een compact exterieur en binnenruimte perfect in evenwicht. Omdat 93% van de Europese B-SUV-bezitters minder dan 80 km per dag rijdt, zijn de twee achterstoelen van de zevenzitsversie een perfecte oplossing. Met alle stoelen uitgeklapt bedraagt het koffervolume 40 liter, en 330 liter in de configuratie met vijf zitplaatsen.
De versie met 5 zitplaatsen: toonaangevende binnenruimte in dit segmentDe 5-zitsversie van de C3 Aircross heeft een 40/60 zitbank die 65 mm verder naar achteren staat dan de 7-zitsversie. Het resultaat is een zeer royale ruimte in rij 2, met de beste knieruimte in de categorie (+80 mm vergeleken met het segmentgemiddelde). De drie inzittenden van de zitbank genieten bovendien van de beste bewegingsruimte op de markt (+25 mm vergeleken met het segmentgemiddelde). De kantelhoek van 65 mm doet niets af aan de bagageruimte van 460 liter, een van de beste in zijn segment.
De bagageruimte is gemakkelijk toegankelijk – met een lage, vierkante drempel – en heeft een vloer met twee standen, waardoor een volledig vlak laadoppervlak ontstaat wanneer de rugleuningen van de 40/60 achterbank zijn neergeklapt. In deze configuratie biedt hij een indrukwekkend volume van 1600 liter. Omdat er geen tekort is aan trucjes, heeft de C3 Aircross de flexibiliteit om het dagelijks leven voor het hele gezin gemakkelijker te maken. Praktisch, veelzijdig en geruststellend, hij blijft compact genoeg om stressvrij in de stad te rijden.
3 - EEN BETAALBARE MULTI-ENERGIE-ASSORTIMENTIn lijn met de focus van Citroën op toegankelijke, mensgerichte oplossingen, biedt zijn nieuwe compacte SUV een scala aan verschillende energieën tegen een ultracompetitieve prijs. De geheel nieuwe C3 Aircross is gebaseerd op het Smart Car-platform, ontworpen om plaats te bieden aan een reeks verbrandingsmotoren, hybride en elektrische voertuigen. Dit nieuwe voertuig demonstreert Citroën’s toewijding om de uitdagingen van de energietransitie te integreren in al zijn productontwikkelingen. Naast een traditionele verbrandingsmotor biedt de C3 Aircross voor het eerst een hybridereeks: door de toegang tot elektrificatie te vergemakkelijken, is de veelzijdigheid ervan perfect geschikt voor dit carrosserietype. En om nog een stap verder te gaan, zal de geheel nieuwe C3 Aircross voor het eerst verkrijgbaar zijn als 100% elektrische auto.
De hybride: een benzinemotor met toegang tot elektrificatieDe geheel nieuwe C3 Aircross beschikt over een nieuwe aandrijflijn, waarbij de Hybrid 136-versie is uitgerust met een automatische e-DCT-versnellingsbak. De 48V-hybride maakt gebruik van de nieuwe generatie 1.2 PureTech-motor die speciaal is ontwikkeld voor hybride toepassingen en die voor 40% geheel nieuwe componenten bevat. Met een cilinderinhoud van 1.199 cm³ ontwikkelt deze driecilindermotor 100 kW/136 pk. Hij heeft een turbocompressor met variabele geometrie en een distributieketting die bijdraagt aan zijn robuustheid. De Miller-cyclusmotor wordt gecombineerd met een e-CDT geëlektrificeerde automatische transmissie met dubbele koppeling, met daarin een elektromotor van 21 kW/28 pk, aangedreven door een lithium-ionbatterij van 48 V die onder de vloer is ondergebracht.
De aandrijflijn is eenvoudig te gebruiken en hoeft niet te worden opgeladen. Ideaal voor gezinnen, het vermindert zowel het brandstofverbruik als de uitstoot, waardoor het ook goed is voor de portemonnee en de planeet. De e-motor (synchrone machine met permanente magneet) helpt de verbrandingsmotor om het brandstofverbruik op een transparante manier te verminderen, waardoor 100% elektrisch rijden voor bijna 50% van het stadsgebruik mogelijk wordt en de batterij wordt opgeladen tijdens het vertragen. Deze nieuwe transmissie wordt geproduceerd in Frankrijk en biedt de beste optimalisatie op het gebied van verdichting en kosten. Als gevolg hiervan is de C02-uitstoot van de hybrideversie teruggebracht tot slechts 121 g CO2/km. Deze nieuwe rijervaring zal voor een zo breed mogelijk publiek beschikbaar zijn in zowel de versies met 5 als 7 zitplaatsen.
Naast deze geëlektrificeerde aandrijflijn zet Citroën de C3 Aircross in met een turbobenzinemotor van 75 kW/100 pk. Deze 3-cilinder PureTech Turbo 100 MT6-motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en voldoet aan de Euro7-normen. Deze versie zal beschikbaar zijn tegen de meest concurrerende prijs op de markt.
Citroëns eerste volledig elektrische compacte SUVVoor het eerst in het familie-B-SUV-segment biedt Citroën een elektrische versie van zijn 5-zits C3 Aircross aan. De elektrische versie is perfect afgestemd op het rijgedrag van klanten in dit segment en wordt aangedreven door een motor van 83 kW/113 pk in combinatie met een LFP-batterij (lithiumijzerfosfaat) van 44 kWh. Deze technologie biedt het perfecte compromis tussen de vereiste prestaties (bereik van meer dan 300 km - goedkeuring aangevraagd) en een zeer betaalbare prijs. De motor en de volledig automatische transmissie bieden een lineaire acceleratie met onmiddellijk beschikbaar koppel en een topsnelheid van 145 km/u. De 100% elektrische versie van de C3 Aircross biedt voldoende prestaties om met gemak in het dagelijkse verkeer te passen.
De volledig elektrische C3 Aircross maakt het leven van zijn gebruikers gemakkelijker, vooral als het om opladen gaat. De Mode 3-kabel – standaard meegeleverd – maakt opladen zowel thuis als op openbare plaatsen mogelijk:
• Standaard opladen via wisselstroom van 20% tot 80% van de batterij duurt ongeveer 4 uur en 10 minuten bij een vermogen van 7 kW.
• Standaard opladen via wisselstroom van 20% naar 80% van de batterij duurt ongeveer 2 uur en 50 minuten bij een vermogen van 11 kW.
Snelladen is ook mogelijk met DC 100 kW-laders, waarbij het slechts 26 minuten duurt om van 20% naar 80% te laden.
In 2025 zal een versie met een andere batterij worden aangeboden, waardoor de actieradius wordt uitgebreid tot ruim 400 km.
De volledig elektrische C3 Aircross komt volledig tegemoet aan de zorgen van automobilisten die zich nog steeds zorgen maken over de overstap naar volledig elektriciteit. Met de nieuwe e-ROUTES-applicatie – ontwikkeld voor elektrische voertuigen van Citroën – kunt u eenvoudig uw reizen plannen, de batterijlading in realtime volgen en genieten van een complete navigatie-ervaring. De app helpt de reistijd te verkorten en wijst de beste oplaadstops aan. Het is voortdurend verbonden met de gegevens van het voertuig (met name het laadniveau van de accu's), de verkeerssituatie en de status van de oplaadpunten langs de geselecteerde route en zorgt voor het meest efficiënte routebeheer
4 - COMFORT EN GEMOEDSRUSTVol ruimte en licht biedt de C3 Aircross alle kenmerken van een woonkamer op wielen. De verhoogde rijpositie en de grote bodemvrijheid maken het in- en uitstappen gemakkelijker, terwijl er een duidelijker zicht op de weg voor u ontstaat. Het gevoel van comfort staat voorop, geleverd door het exclusieve Citroën Advanced Comfort®-ophanging, het C-Zen Lounge-concept – dat een geruststellend dashboard combineert met het nieuwe head-up vision-systeem – en Citroën Advanced Comfort®-stoelen
Citroën Advanced Comfort® suspension and seatsDe geheel nieuwe C3 Aircross is ontworpen om het beste compromis te bieden tussen comfort en plezier, of er nu één of zeven personen aan boord zijn. Om dat resultaat te bereiken is Citroëns exclusieve Advanced Comfort®-ophanging standaard op alle versies. Dit innovatieve, gepatenteerde ontwerp garandeert een uniek gevoel van comfort voor de inzittenden van het voertuig, ongeacht de wegomstandigheden.
Citroën Advanced Comfort®-ophanging herziet de twee basisfuncties van een veersysteem: zorgen voor een optimaal contact tussen de wielen en het wegdek en het definiëren van een perfect niveau van comfort voor de passagiers. Een conventionele ophanging – nu door Citroën verlaten – maakt gebruik van een veer en een hydraulische demper om deze twee functies te beheren. De veer absorbeert oneffenheden in het wegdek, terwijl de schokdemper de veer ondersteunt in de ontspanningsfase na een botsing: een stop aan de bovenkant van de schokdemper absorbeert de compressie van de veer over de laatste centimeters ervan. Deze stop beschermt de mechanische componenten van het voertuig, maar voert de energie niet volledig af, wat een negatief effect heeft op het comfort van de passagiers.
De ingenieurs van Citroën hebben deze architectuur volledig herdacht en een gepatenteerd systeem van progressieve hydraulische bumpers gecreëerd. Deze fungeren als een tweede, kleinere schokdemper, die zich aan de uiteinden van de hoofdschokdemper bevindt. Er zijn twee progressieve stops per schokdemper, één voor compressie en één voor rebound. Deze ophangingsconstructie zorgt voor meer soepelheid en comfort bij kleine oneffenheden, zonder afbreuk te doen aan de demping die nodig is om de carrosserie op zijn plaats te houden tijdens het rijden op ruige wegen. In het laatste geval vertraagt het systeem de beweging geleidelijk aan het einde van de rit. In tegenstelling tot een mechanische stop in een conventionele schokdemper – die energie absorbeert en het comfort vermindert door een deel ervan in de vorm van een schok vrij te geven – absorbeert en verspreidt de progressieve hydraulische stop deze energie. Het voor Citroën zo belangrijke ‘magische tapijt’-effect is duidelijk voelbaar en verbetert de rijervaring aan boord van de C3 Aircross.
De geheel nieuwe C3 Aircross beschikt ook over nieuwe Advanced Comfort®-stoelen. Ze zijn uitgerust met een nieuw zitoppervlak met 10 tot 15 mm extra schuim en beschikken over een opnieuw ontworpen zijdelingse steun om comfort te garanderen, ongeacht de afstand.
C-Zen Lounge: een nieuwe architectuur voor meer gemoedsrustDe C3 Aircross erft het werk dat is uitgevoerd aan de nieuwe ë-C3- en C3-sedans. De moderne, ruime en goed uitgeruste cabine van de Citroën C-Zen Lounge wordt hier tot zijn logische conclusie gebracht, met nieuwe materialen en kleuren.
Het horizontale dashboard – compleet met karakteristieke Citroën verticale ventilatieopeningen – is opgedeeld in twee niveaus: technische elementen bovenaan en comfort onderaan. Deze ruimte, bekend als het Sofa Design, is bedekt met een speciale stof en aan beide uiteinden verfraaid met nieuwe zones met warm licht, wat bijdraagt aan het gevoel van welzijn. In het bovenste gedeelte maakt de afwezigheid van een handset het zicht vrij, wat het rijcomfort en de veiligheid vergroot. Essentiële rij-informatie wordt slim geprojecteerd op een head-updisplay. Het kleine multifunctionele stuur, in hoogte en hoek verstelbaar, is gemakkelijk te bedienen. Het informatiedisplay op de kruising tussen het dashboard en de onderkant van de voorruit is een primeur voor een gezins-SUV. Deze innovatieve functie elimineert de noodzaak van een dubbel display, waardoor de bestuurder alle informatie krijgt die hij nodig heeft zonder zijn ogen van de weg te halen.
5 - EEN VERBONDEN, GOED UITGERUSTE FAMILIE-SUVWelke energiebron u ook kiest, de C3 Aircross is baanbrekend met zijn combinatie van design, ruimte, comfort aan boord en uitrusting – en dat alles tegen een ultraconcurrerende prijs.
Een verbonden SUVDe geheel nieuwe C3 Aircross biedt een infotainmentsysteem en alle connectiviteit die u van dit type voertuig verwacht.
De You-versie van de geheel nieuwe C3 Aircross is voorzien van het Smartphone Station, dat een geïntegreerde smartphonehouder bevat. De bestuurder kan vervolgens automatisch de speciale applicatie starten met behulp van draadloze NFC-technologie. Dankzij Smartphone Station hebben bestuurders toegang tot snelkoppelingen naar diensten op hun smartphone, bestuurd met stemherkenning. Ze hebben ook toegang tot de radio, afspeellijsten en navigatie. Met de stuurbedieningen op de C3 Aircross kunnen bestuurders hun handen aan het stuur houden, en met de Home-knop kunt u gemakkelijk terugkeren naar de startpagina van de applicatie.
De Max-versies van de C3 Aircross zijn voorzien van een 10,25-inch kleureninfotainmentscherm, iets naar de bestuurder gericht. Het maakt gebruik van een widgetarchitectuur geïnspireerd op smartphones. Virtuele snelkoppelingen bieden toegang tot de belangrijkste navigatie-, telefoon-, radio-, applicatie- en mediafuncties. Een draadloze WiFi-functie maakt smartphone-mirroring en compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto mogelijk. Het comfort aan boord wordt ook verbeterd door de aanwezigheid van twee USB-C-aansluitingen aan de voorkant en nog eens twee in rij 2. Een oplaadmat van 15 W is geïntegreerd in een speciale opbergruimte in de middenconsole.
Het dagelijks leven eenvoudiger en veiliger makenDe rijhulptechnologie verbetert niet alleen het comfort en de veiligheid van de bestuurder. Iedereen aan boord profiteert van de voordelen, en ook voetgangers.
Active Safety Brake: Dit is een noodremsysteem dat letsel bij passagiers, voetgangers en fietsers helpt verminderen. Hij werkt dag en nacht, vanaf een snelheid van 5 km/u tot de topsnelheid van de C3 Aircross van 135 km/u.
Active Lane Keeping Assist: dit rijstrookassistentiesysteem helpt de bestuurder de juiste afstand tot de rijstrookmarkeringen aan te houden. Het is actief vanaf 60 km/u. Wanneer de auto de rijstrook begint te verlaten, onderneemt deze modus automatisch corrigerende maatregelen.
Driver Alert: dit systeem detecteert trillingen op de C3 Aircross en anticipeert op slaperigheid bij de bestuurder. Zodra het wordt gedetecteerd, geeft het een visuele en hoorbare waarschuwing. Als de situatie aanhoudt, geeft het systeem een langere geluidswaarschuwing en handhaaft de visuele waarschuwing gedurende 10 seconden.
Snelheidsbordherkenning: dit snelheidslimietinformatiesysteem leest de borden en geeft de snelheid weer in het gezichtsveld van de bestuurder, op het HUD-display aan de onderkant van de voorruit. Zo wordt de bestuurder geïnformeerd als er een nieuwe snelheidslimiet wordt gedetecteerd of als hij of zij de snelheidslimiet overschrijdt. Dit intelligente systeem maakt ook gebruik van de snelheidslimietgegevens in het navigatiesysteem. De akoestische waarschuwingen kunnen via het dashboard worden geactiveerd of gedeactiveerd.
Grootlichtassistentie: met Intelligent Headlights schakelt de voorruitcamera de koplampen over naar dimlicht wanneer hij een tegenligger detecteert. Zodra het voertuig gepasseerd is, wordt het grootlicht hersteld.
Parkeersensoren voor en achter: de parkeerhulpsensoren voor en achter verzamelen gegevens tijdens manoeuvres en waarschuwen de bestuurder voor naderende obstakels, met behulp van een geluidssignaal en visuele indicaties. De parkeersensoren achter zijn actief zodra de achteruitversnelling wordt ingeschakeld.
Dodehoekdetectie: maakt gebruik van een verlicht pictogram in de achteruitkijkspiegels om de aanwezigheid van een voertuig in de dode hoek aan te geven. Het systeem werkt volgens hetzelfde principe als parkeersensoren die daadwerkelijk bijdragen aan de veiligheid. Het is actief vanaf 30 km/u.
Achteruitrijcamera: wanneer de achteruitversnelling is ingeschakeld, geeft de camera aan de onderkant van de achterklep zicht op de achterkant van het voertuig op het hoofdscherm. Deze weergave bevat rasters in verschillende kleuren om de bestuurder te helpen de afstand tussen obstakels en het voertuig te identificeren en te waarschuwen voor mogelijke botsingen
Volledig elektrisch voor minder dan € 30.000,-, benzine voor minder dan € 20.000,-Na de lancering van de ë-C3 en C3 zet Citroën zijn missie voort om elektrische mobiliteit voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken. Dankzij de Europese versie van het nieuwe internationale ‘Smart Car’-platform – van meet af aan ontworpen om plaats te bieden aan 100% elektrische, verbrandings- en hybridemotoren – en de extreme modulariteit ervan zijn de afmetingen van de C3 Aircross naar boven herzien voor een grotere bewoonbaarheid en functionaliteit, zonder invloed op de verkoopprijs. Het is de eerste B-SUV op de Europese markt die wordt aangeboden voor een prijs van minder dan € 30.000 in zijn 100% elektrische versie, en minder dan € 20.000 in zijn PureTech turbo 100 MT6 versie met interne verbranding.
Gamma: op maat gemaakt voor iedereenDe geheel nieuwe C3 Aircross-reeks is belichaamd in twee silhouetten die identiek zijn qua ontwerp en afmetingen: een vijfzitter verkrijgbaar in benzine, hybride en elektrisch, en een zevenzitter verkrijgbaar in benzine en hybride. De C3 Aircross profiteert van een palet van zes krachtige tinten: Zwart Perla Nera, Mercury Grey, Elixir Red, Monte Carlo Blue, Polar White en Montana Green, gecombineerd met de twee beschikbare dakkleuren: wit en zwart. Het kan worden gepersonaliseerd met kleurclips in drie verschillende kleuren, elk afgestemd op de carrosseriekleur. Citroën zal extra kleurclips als accessoire aanbieden, in de vorm van sets van 4 stuks, voor uitgebreidere personalisatie.
De stroomlijning van de geheel nieuwe C3 Aircross-reeks gaat hand in hand met een rijke uitrusting op het eerste uitrustingsniveau, You. Deze wordt standaard geleverd met Citroën Advanced Comfort® vering, 6 airbags, handmatige airconditioning, smartphonestation, actief veiligheidsremmen, actief waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook, aandachtswaarschuwing voor de bestuurder, cruise control met snelheidsbegrenzer, herkenning van snelheidslimietborden, parkeersensoren achter, automatische verlichting, hoogteverstelling van de bestuurdersstoel, elektrische ramen voor, 40/60 neerklapbare achterbank, LED-koplampen en dagrijverlichting, en 16'' wielen.
Het tweede niveau, MAX, biedt bovendien 17'' Aragonit Diamond Cut lichtmetalen velgen, 3D LED-achterlichten, een wit of zwart getint dak afhankelijk van de carrosseriekleur, 3D-navigatie, draadloos opladen van smartphones, buitenspiegels met dodehoekdetectie, parkeersensoren, elektrochrome binnenspiegel en toegang tot de 7-zitsversie met Mild Hybrid 136 eDCT-motor.