Peugeot 106 viert zijn 30ste verjaardag

Peugeot 106 viert zijn 30ste verjaardag

PEUGEOT 106 viert in september 2021 zijn 30-jarig jubileum en wordt een youngtimer die in aanmerking komt als verzamelaarsauto. De PEUGEOT 106 was de eerste auto van de 6e generatie. Dit nieuwe voertuig was bedoeld om het aanbod van PEUGEOT in het B-segment van kleine stadsauto's uit te breiden, dat destijds goed was voor iets meer dan een derde van de Europese registraties en 40% van de registraties in Frankrijk.

De commerciële lancering van de PEUGEOT 106 vond plaats op 12 september 1991 en werd aan de pers gepresenteerd als "een bal van sympathie gehuld in een glimlach en gekleed in charme die zich zo perfect thuis voelt in zijn 3,56 m lange verrassingen en verbazing. Ontworpen om veelzijdig te zijn, gebeeldhouwd voor de stad en gemaakt voor de weg, het is een icoon van elegantie en verleiding, een voorwielaangedreven auto met een dwarsgeplaatste motor ontworpen met de knowhow en traditie van PEUGEOT.”

De PEUGEOT 106 werd eerst in driedeursvorm geproduceerd, daarna in vijfdeursvorm vanaf 1992, met bijna 2.800.000 geproduceerde exemplaren tot het einde van de verkoop in 2003. De PEUGEOT 106 werd voornamelijk in Mulhouse geproduceerd, maar de fabrieken in Sochaux en Aulnay-sous- bois kwam aan boord toen de vraag van de klant het sterkst was. De PEUGEOT 106 is een voorwielaangedreven auto, leverbaar met 4-cilinder benzinemotoren van het type TU: van 954 tot 1587 cm3 en van 1360 tot 1558 cm3 in diesel.

De PEUGEOT 106 is zeker een van de auto's van het leeuwenmerk met het meest bijzondere aanbod - zo'n twintig in totaal in twaalf jaar marketing. De meest iconische zijn de zeer mooie "Roland Garros" en "Zenith" die in 1993 verschenen, de beroemde 106 Kid en zijn jeansstoelen in 1994, de zeer leuke 106 Cartoon gepresenteerd door Droopy van 1996 tot 1999, de elegante "Inès de la Fressange" in 1997, of de Enfant Terrible die in 2000 op de markt werd gebracht.

De auto kwam ook in sportieve versies met de 106 Rallye in 1993, de 106 XSI met 95 pk in 1992 en 105 pk in 1995 en de 106 S16 met 120 pk in 1996 voor zijn laatste jaar op de markt. Het had een succesvolle sportcarrière in Peugeot Sport-bijeenkomsten en in Groep N-rally's. In 1997 werd de 106 Maxi onthuld, geïnspireerd op de 306 Maxi. Ontwikkeld en bestuurd door Lionel Montagne vanaf 1998, werd hij bestuurd door Cédric Robert in 2000, die als 5e eindigde in het Franse rallykampioenschap.

PEUGEOT was een voorloper van de elektrische auto met de eerste VLV (elektrische stadsauto) die in 1941 werd gepresenteerd, de PEUGEOT 106 was de tweede en hield tot 2010 het wereldrecord voor de verkoop van elektrische auto's. Van de elektrische versie werden bijna 3.550 stuks verkocht en was gericht op zowel particuliere als fleetklanten.

Ten slotte was de PEUGEOT 106 ook de steunpilaar van emblematische reclamecampagnes die voornamelijk gebaseerd waren op humor met de beroemde: "Een man zal alles doen om de auto van zijn vrouw te lenen"

Om de PEUGEOT 106 te eren, wijdt het PEUGEOT Aventure Museum in Sochaux er tot eind 2021 een tentoonstelling aan. Voor dit jubileum worden acht modellen tentoongesteld: 106 Rallye (Italiaanse versie) uit 1994, 106 XSI uit 1992, 106 Signature uit 1995, 106 S16 uit 1997, 106 Enfant Terrible uit 2002, 106 Electric uit 1996, 106 Maxi uit 1997 en een prototype 106 Cabriolet uit 1992.

De teams van het museum bereiden ook een grote bijeenkomst voor van PEUGEOT 106's met de 106 Team Rally Club en de 106 S16 Club op zaterdag 11 september 2021. Alle PEUGEOT 106-bezitters zijn welkom. Voor meer informatie: www.museepeugeot.com