Van de 504 tot de nieuwe 208, de zes tot “Car of the Year” verkozenen van PEUGEOT

Van de 504 tot de nieuwe 208, de zes tot “Car of the Year” verkozenen van PEUGEOT

Met de verkiezing van de nieuwe PEUGEOT 208 tot Auto van het Jaar 2020 op 2 maart in Genève, werd PEUGEOT voor de zesde keer bekroond met de meest begeerde prijs van de Europese automobielwereld.

Een prestigieuze trofee die elk jaar door een onafhankelijke jury van 60 Europese automotive journalisten wordt uitgereikt.

De PEUGEOT 208 is de eerste compacte stadswagen van het merk met de leeuw die werd bekroond tot Car of the Year. Vijf andere symbolische PEUGEOT wagens uit verschillende segmenten gingen hem voor. De PEUGEOT 504 berline (1969), de veelzijdige PEUGEOT 405 berline (1988), de compacte familiewagens PEUGEOT 307 (2002) en PEUGEOT 308 (2014) en tenslotte de PEUGEOT 3008 SUV, meteen ook goed voor de eerste « Sport Utility Vehicle » ooit die werd bekroond met de trofee sinds het ontstaan ervan in 1964.

Het palmares van PEUGEOT weerspiegelt de overheersende rol die de visie, de technische keuzes, het ontwerp, de technologieën en de prestaties van zijn wagens in de laatste vijftig jaar van de automobielgeschiedenis hebben gespeeld.

Nieuwe PEUGEOT 208, het andere sterke nummer

De nieuwe PEUGEOT 208 is het zesde model van het merk PEUGEOT dat de meest begeerde prijs van Europa in ontvangst mocht nemen. Hij beantwoordt aan alle criteria om de overwinning binnen te halen. Zijn aantrekkelijk design onderscheidt zich van de rest en plaatst de nieuwe PEUGEOT 208 in het hart van de upscale strategie van het merk. Zijn beschikbare technologie maakt de weg vrij naar semi-autonoom rijden. Dankzij zijn elektrische of verbrandingsmotoren biedt hij zijn toekomstige bestuurders de keuzevrijheid.

De nieuwe PEUGEOT e-208 bepaalt een nieuwe etappe in de wereld van de elektrische mobiliteit. Met zijn 340 km autonomie (volgens de WLTP-cyclus), zijn 100 kW (136 pk) en zijn koppel van 260 Nm (beschikbaar vanaf 0 km/u) dat hem toelaat van 0 naar 100 km/u te gaan in slechts 8 seconden, biedt de nieuwe PEUGEOT e-208 een levendige en stimulerende rijervaring, aangevuld met drie rijmodi: Sport, Normaal en Eco.

De nieuwe PEUGEOT 208 is een bestseller en heeft in Europa al 130.000 orders ontvangen, waarvan 15% voor de elektrische versies, sinds de lancering in september 2019.

PEUGEOT 504, een eerste titel voor de mooie “ogen van Sophia LOREN”.

Om de eerste PEUGEOT die de trofee van « Car of the Year » won te kunnen ontdekken moeten we meer dan een halve eeuw teruggaan in de tijd, naar het jaar 1969 toen de PEUGEOT 504 de winnaar werd. Deze grote berline illustreert de upgrade van de klassieke middenklassers. Qua techniek treedt hij in de voetsporen van de 404 met uitzondering van zijn vierwiel-onafhankelijke vering, die tot dan toe ongezien was op een achterwiel aangedreven Peugeot.

Zijn uniek uiterlijk was het resultaat van een nauwe samenwerking tussen de afdeling “Style” van PEUGEOT en Pininfarina. Deze laatste tekende de zijlijn en de beroemde kofferlijn. De “Style” stond in voor het ontwerp van de voorkant waarover de Italiaanse designer, nadat hij zijn eigen project weigerde te tonen, zou zeggen dat deze de “ogen van Sophia Loren” heeft!

De PEUGEOT 504 won dankzij zijn legendarische robuustheid meerdere malen de belangrijkste Afrikaanse rally's: de East African Safari, de Rally van Marokko of de Bandama Rally.

Van deze voor PEUGEOT eerste “Auto van het Jaar”-winnaar werden er tussen 1968 en 2005 3 713 356 exemplaren geproduceerd, waarvan 2 644 326 berlines.

PEUGEOT 405, een quasi unanieme stemming

Bijna twee decennia later triomfeert een andere berline, de PEUGEOT 405 wordt « Car of the Year » in 1988. Niet minder dan 54 van de 57 leden van de jury geven hem de hoogste score! Met zijn uiterlijke kenmerken gebaseerd op de PEUGEOT 205, legt de 504 het accent op rijplezier en comfort. Zijn rigoureuze veringen zijn vanaf het basisgamma beschikbaar en hij bevat nieuwe technologieën zoals ABS-remmen en de 1.9 turbodieselmotor van 90 pk.

De PEUGEOT 405 beschikt eveneens over een Mi16-versie, dé referentie bij zijn lancering. Zijn 160 pk’s maken gebruik van de meest efficiënte motortechnologie van die tijd: het 4-kleppen-per-cilindersysteem.

Het is aan het stuur van een rally-raid versie, afgeleid van de berline, dat Ari Vatanen de edities van 1989 en 1990 van Parijs-Dakar op zijn conto mag schrijven. De mechaniek is gebaseerd op die van de 205 Turbo 16. Diezelfde Ari Vatanen wint in een afgeleide versie van de 405 T 16, de edities van 1988 en 1989 van de Amerikaanse Pikes Peak International Hill Climb. Voor altijd in het collectieve geheugen gegrift dankzij de film “Climb Dance” die deze uitzonderlijke prestatie in beeld brengt.

Naast het sportieve aspect is de 405 ook een echt succesnummer met meer dan 5 miljoen exemplaren die wereldwijd van de band liepen.

PEUGEOT 307, de berline wordt steeds hoger.

In 2002 belichaamt de PEUGEOT 307 het perfecte evenwicht binnen de compacte, hoge en ruime familiewagens die op de markt komen. Dit zorgt ervoor dat hij veertien jaar na de PEUGEOT 405 de titel van “Auto van het Jaar 2002 » in de wacht sleept.

De PEUGEOT 307 onderscheidt zich van zijn concurrenten dankzij zijn hoogte waardoor zijn passagiers makkelijker toegang hebben. Zijn design is aantrekkelijk en dynamisch en zeer geïnspireerd op dat van de PEUGEOT 206. De zichtbaarheid aan de voorzijde wordt verhoogd dankzij de grote voorruit. Het ruime, functionele en veelzijdige interieur is geïnspireerd op de wereld van de monovolumes. Tijdens het rijden vallen het geluidscomfort en de uitzonderlijke remkracht op. De PEUGEOT 307 wordt uitgerust met de properste dieselmotor van zijn tijd, de 2.0 HDi 110 pk met roetfilter.

Met de komst van de PEUGEOT 307 wordt meteen ook een nieuwe visie gelanceerd, het zogenaamde “marguerite” beleid, wat aanleiding geeft tot meerdere silhouetten met zeer sterke persoonlijkheden: 3, 4, 5-deurs Berlines, Break, SW (Station-Wagon) of CC (Coupé-Cabriolet), en niet te vergeten de 307 WRC, die in 2004 en 2005 de 206 WRC in het Wereldkampioenschap Rally opvolgt.

Wereldwijd werden er van alle silhouetten samen meer dan 3,7 miljoen PEUGEOT 307’s verkocht.

PEUGEOT 308, de beloning van elegantie en rijkwaliteit

In 2014 stappen het merk met de leeuw en de automobielwereld een nieuw tijdperk in. Met de PEUGEOT 308 ontwerpen de designers en de ingenieurs een moderne berline met een geraffineerd design. Dankzij het nieuwe modulaire EMP2-platform beschikt de nieuwe PEUGEOT 308 over compacte afmetingen en is hij 140 kg lichter dan zijn voorganger. Dit maakt dat zijn rijgedrag en wendbaarheid behoren tot de referentie van het segment.

De cockpit van de nieuwe 308 die een arsenaal aan technologieën bevat is tevens ontworpen om een nieuwe intuïtieve rijervaring te creëren: een compact stuur, verhoogde toerentellers een hoge middenconsole en een groot touchscreen van 9,7”. De PEUGEOT i-Cockpit® die geïnspireerd is op de concept car SR1, inaugureert een nieuwe norm in de automobielwereld en wordt vanaf dan datgene dat de personenwagens van het merk met de leeuw onderscheidt.

Sinds zijn lancering eind 2013 werden er wereldwijd 1,7 miljoen exemplaren verkocht van de PEUGEOT 308, breaks en berlines samen.

PEUGEOT 3008, de eerste SUV ooit die werd verkozen tot “Car Of The Year”

Als eerste bekroonde SUV sinds de start van de verkiezing in1964 toont de PEUGEOT 3008 de up-scale strategie van PEUGEOT. Het resultaat is een innovatieve combinatie van design, comfort en wegligging. De 3008 vertegenwoordigt de visie van PEUGEOT op het SUV-segment, in markten waar de vraag naar dit silhouet onverzadigbaar is. Deze elementen waren doorslaggevend voor de bekroning van de PEUGEOT 3008 tot "Auto van het jaar" in 2017. De PEUGEOT 3008 is de eerste wagen die beschikt over de nieuwe generatie van de PEUGEOT i-Cockpit®, de i-Cockpit® « Amplify » die zorgt voor een intuïtieve ervaring en sensationeel rijplezier en tegelijkertijd dienstdoet als passerelle naar vergevorderde rijhulpsystemen en een permanente connectiviteit.

Geankerd in het universum van de SUV’s onderscheidt de PEUGEOT 3008 zich door zijn « off road » kwaliteiten, dankzij de Advanced Grip Control met zijn 5 verschillende rijmodi die ervoor zorgen dat de PEUGEOT 3008 zijn mannetje staat op elke ondergrond. In 2016 presenteert PEUGEOT Sport de 3008 DKR, goed voor drie legendarische podiumplaatsen in 2017 en de hoogste trede van het podium in 2018 waarmee de leeuw zijn naam voor eeuwig toevoegt aan het palmares van de Paris-Dakar Rally.

Bijna 900.000 exemplaren van de PEUGEOT 3008 werden wereldwijd verkocht sinds zijn lancering in oktober 2016.

De COTY-jury: een verzameling Europese experts.

De COTY-jury bestaat uit 60 onafhankelijke journalisten, automotive specialisten. Deze experten zijn afkomstig uit 23 landen. Het aantal vertegenwoordigers per land is afhankelijk van de grootte van de markt en het gewicht van zijn automobielindustrie. Duitsland, Spanje, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië worden elk vertegenwoordigd door 6 journalisten. De andere juryleden komen uit Oostenrijk, België, Denemarken, de Republiek Tsjechië, Finland, Griekenland, Hongarije, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Portugal, Rusland, Slovenië, Zweden, Zwitserland en Turkije.

Ieder jaar beloont de COTY-jury één enkele winnaar. De verkozene is de meest opmerkelijke nieuwigheid ongeacht het segment, het silhouet en de prijs, verkocht in de 12 maanden voorafgaand aan de uitreiking van de trofee. Technische innovatie en prijs-kwaliteitverhouding zijn de meest bestudeerde criteria.

De COTY-prijs bestaat sinds 1964: het is de oudste en meest begeerde trofee in de autowereld.