Honderdste WRC-zege voor CITROËn

Honderdste WRC-zege voor CITROËn

Na een heroïsche laatste etappe in hun C3 WRC kwamen Sébastien Ogier en Julien Ingrassia als winnaars uit de bus bij de jongste editie van de Monte-Carlo Rally, waar nooit eerder zo’n klein verschil werd gemeten. Dat spreekt boekdelen over het geleverde gevecht en de gerealiseerde prestaties die Citroën Racing in staat stelden om hun honderdste WRC-zege binnen te halen, en dat op het moment dat het merk ook zijn honderdste verjaardag viert!

De 13,58 laatste kilometers van de in het totaal 324 kilometer lange Monte-Carlo Rally starten met een voorsprong van nauwelijks vier tienden: dat vergt stalen zenuwen. Bovendien verstoorde een haperend gaspedaal de concentratie in het interieur. Met zes wereldtitels op hun actief zijn Sébastien Ogier en Julien Ingrassia echter meesters geworden in de kunst om dit soort van adrenalinerijke situaties het hoofd te bieden. Dat hebben ze vandaag nog maar eens bewezen. Met de tweede tijd in deze laatste chronosessie tussen La Cabanette en de Col de Braus breidden de Fransen die voorsprong uit tot 2,2” en behaalden ze hun zevende overwinning in het Prinsdom, waarvan de zesde op rij, en dat voor hun eerste wedstrijd met de C3 WRC. Het resultaat maakt hen tevens tot recordhouders wat het aantal successen in deze prestigieuze manche betreft en bevestigt dat Sébastien en Julien al helemaal gewend zijn aan hun nieuwe bolide.

Deze buitengewone prestatie is bovendien het honderdste succes voor Citroën Racing in het Wereldkampioenschap Rally, bijna twintig jaar nadat de Xsara Kit-car in 1999 de Rally van Catalonië op zijn naam schreef in de handen van wijlen Philippe Bugalski en Jean-Paul Chiaroni, die nu coördinator verkenning en weer is binnen het team. Kortom, een historische prestatie die getuigt van een uitgebreid palmares waar slechts weinig constructeurs aan kunnen tippen.

Het Franse team is zich bijzonder goed bewust van de valstrikken die de Rally van Monte-Carlo met zich meebrengt en had een doordachte strategie uitgedokterd, door zich al bij de twee nachtelijke chronosessies van donderdagavond op de tweede rij te plaatsen. Dat heeft hen geholpen om vrijdagnamiddag (SS 7) de leiding te nemen dankzij twee beste tijden (SS 5 en 6) in de nochtans gloednieuwe specials van Curbans – Piegut (18,47 km) en Valdrome – Sigottier 2 (20,04 km). Met twee seconden voorsprong tegen vrijdagavond hadden Sébastien en Julien hun voorsprong meer dan verdubbeld in Agnières en Devoluy – Corps (29,82 km), de eerste SS van zaterdag en de langste van het weekend, en dat ondanks de rijkelijk aanwezige ijzel. Die voorsprong zouden ze vervolgens gebruiken om de laatste racedag aan te vatten met een marge van 4,3” en hun tegenstander bij elke gechronometreerde hectometer achter zich te laten.

Esapekka Lappi en Janne Ferm, die zaterdagochtend moesten opgeven door motorproblemen, waren de race erg goed begonnen en hadden donderdagavond een schitterende vierde plaats in handen. Zo bewijst Citroën Total WRT dat het de juiste keuze heeft gemaakt door ze te laten samenwerken met Sébastien Ogier en Julien Ingrassia. En aangezien het team in Zweden vanop de eerste plaats vertrekt, zullen de andere teams opnieuw rekening met hen moeten houden.